vijesti www.metkovic.hr

 Zanimljivosti

Posljednji brod Austro-Ugarske flote

Metković, 3.10.2007. - Dalmat je tijekom svoga postojanja promijenio više imena. Godine 1896. sagrađen je u Trstu kao privatna jahta za člana carske obitelji dobivši ime Ossero, da bi tri godine kasnije bio prodan austrougarskoj mornarici, kada mijenja ime u Dalmat. Poslije Prvoga svjetskog rata u vlasništvu Kraljevine SHS dobiva ime Vila koje je u vrijeme talijanske okupacije (1941.-1943.) talijanizirano u Fata. Godine 1945. postaje Orijen i na koncu Istranka, brod-restoran u splitskoj luci. Metković i Dalmat vezao je događaj koji je svijet uveo u Prvi svjetski rat. Upravo tim brodom je Franjo Ferdinand doplovio u Metković gdje se ukrcao na vlak na svome putu ka Sarajevu 1914. Nakon atentata, isti brod je mrtva tijela Ferdinanda i Sofije preuzeo sa vlaka u Metkoviću i odvezao ih do ušća Neretve (a ne, kako piše u Slobodnoj Dalmaciji, do Trsta), gdje je čekao bojni brod Viribus Unitis kojim su tijela prevezena do Trsta.

Izvadak originalnog programa putovanja iz kojeg se vidi da će bojni brod Viribus Unitis iz Trsta krenuti 24. lipnja u 9 sati i 15 minuta te da će se usidriti na ušću Neretve 25. lipnja u pet sati. Nakon toga Franjo Ferdinand prelazi na manji brod Dalmat kako bi Neretvom doplovilo do Metkovića.

Na gornjoj fotografiji vidi se Dalmat kako Neretvom uplovljava u metkovsku luku.

Ukrcaj nadvojvode Ferdinanda na vlak u Metkoviću. Obratite pozornost na stav željezničara pred vagonom.

Original brzojava kojim glavni i vojni inspektor Potiorek 28. lipnja 1914. javlja na Dalmat da je “Njegovo Carsko i Kraljevsko Veličanstvo Nadvojvoda Franjo Ferdinand pao kao žrtva atentata“ i naređuje da „brod Dalmat čeka na ušću Neretve uz Viribus Unitis sve dok ja ne dam daljnje upute“. U jednom od sljedećih brzojava Potiorek javlja “Poseban vlak s tijelima stiže sutra, 30. lipnja u šest ujutro u Metković kade će tijela biti odmah prebačena na Dalmat koji će ih odvesti na Viribus Unitis.“ Nadalje Potiorek traži da na Viribus Unitusu bude spreman torpedni čamac za prijevoz prtljage i posluge. Nakon isplovljavanja bojnoga broda traži da Dalmat otplovi u luku Gruž.

Na gornjoj fotografiji vidi se ukrcaj ljesova na brod Dalmat u metkovskoj luci.

Isplovljavanje Dalmata s ljesovima prema ušću Neretve.

Bojni brod Viribus Unitis koji je tijela preuzeo na ušću Neretve.

Brod Dalmat tj. Istranka je jedini preostali brod flote Austro-Ugarske Monarhije. Nakon burne prošlosti već dugo je privezan u Vranjicu, točnije tamo stoji njegovo korito bez nadgrađa. O tome brodu povremeno se govori u medijima, kao što je članak u jučerašnjoj Slobodnoj Dalmaciji. Osim toga ovdje donosimo veze prema još tri članka u našim novinama, dva iz Slobodne Dalmacije (ovdje i ovdje) a treći iz Vjesnika.

Knjižicu sa fotografijama Ferdinanova putovanja kroz Metković bio je izdao metkovski trgovac Jure Nikolac. Pretisak te knjižice sa popratnim materijalima o Franji Ferdinadu prošle godine izdao je u Metkoviću dr. Ivan Jurić.