Djeca su u stresu jer žive u kaosu vrijednosti
Irena Dragičević, Vjesnik 9. prosinca 2010.
Svako četvrto dijete koje je upisanjo u jaslice u prvoj godini života pati od tjeskobe odvajanja od roditelja.
SPLIT - »Većina djece živi s roditeljima koji mijenjaju svoje vrijednosti češće nego što zalijevaju svoje cvijeće. Osnovni razlog stresu kod djece je taj što žive u kaosu vrijednosti«, kazao je Jesper Juul, svjetski poznati obiteljski terapeut, pedagog i edukator, u četvrtak Splitu, gdje je održao predavanje na znanstvenom skupu za 400 hrvatskih odgojitelja pod naslovom »Odgoj u obitelji i odgoj u vrtiću«. Juul je istaknuo da se odgajanje djece u proteklih nekoliko desetljeća bitno promijenilo od vremena naših baka i prabaka, te da su roditelji sve nesigurniji u svom vodstvu. »Svi se slažemo da djeci treba vodstvo, no pitanje je kako mi to možemo učiniti, a da ne ugrozimo njihov integritet. Do sada nitko nije našao odgovor na to pitanje«, zaključio je Juul. Smatra da nova generacija roditelja traži nove pionire u odgoju djeteta, a Juul ih zove »konstruktivno nesigurnim roditeljima«. Oni su znatiželjni, angažirani, provode puno vremena s djecom i ne očekuju od sebe da sve znaju. »Svi se slažemo kako bi bilo lijepo da nam djeca u dobi od 15, 16 godina budu mentalno i "socijalno" zdrava. U tom pogledu je napravljena pedagoška katastrofa. Mi u Danskoj trenutačno imamo 600.000 alkoholičara, 26 posto odrasle populacije ide psihijatru, a golema je zastupljenost uporabe i zloporabe legalnih "droga". Jednostavno, nismo uspjeli«, kazao je Juul. Poznati stručnjak za predškolsku djecu upozorava i na propuste koji se događaju u institucijama - jaslicama, vrtićima i školama. Prema njegovim riječima, većina zdrave djece s »pedagogijom« se može nositi samo četiri do pet sati na dan. No, djeca u jaslicama, vrtićima i školama provode mnogo više vremena. Od prve do 15. godine u različitim institucijama djeca provedu više od 25.000 sati, što je, tvrdi Juul, pogubno za njih. U Skandinaviji je 95 posto djece u nekoj od ustanova, a u Hrvatskoj 92 posto djece odlazi u školu, što je, tvrdi Juul, pravo čudo. Primjerice, u Njemačkoj 52 posto školske djece treba psihoterapiju. Od 20 do 25 posto djece koja su u jaslice upisana u svojoj prvoj godini pate od tjeskobe odvajanja od roditelja. To im iskustvo, tvrdi Juul, u mozgu stvara otrove koji ga ne oštećuju, ali ga, ponekad i do kraja života, stimuliraju na primitivno ponašanje u svakoj sličnoj situaciji Prema njegovim riječima, struci i znanstvenicima trebat će četiri, pet godina da pronađu novu paradigmu koja će biti utemeljena na znanosti o mozgu. »Ta će nam paradigma dati priliku da razgovaramo o tome što je profesionalno, a što moralno. Koncept riječi "oprosti", primjerice, dijete ne može shvatiti sve do svoje sedme godine, a u trećoj godini doseže vrhunac svojih sposobnosti u učenju stranih jezika«, objašnjava Juul.
|