iz drugih medija

 Potrošačka kultura

 Big Brother Božić

Gordan Pandža, Vjesnik 21. prosinca 2006.

   Božić, nekada blagdan obiteljske intime, posljednjih se godina, u našem tranzicijskom društvu, sve više pretvara u amerikanizirani »live-show«. Skromnim kućnim jaslicama pretpostavljaju se raskošni supermarketi, polnoćka se dočekuje na »tulumima« umjesto u molitvi, mala intimna darivanja zamijenjena su rastrošnim »šopinzima«…
   Božićno vrijeme tako se sve više doživljava kao prigoda za jeftinu kupnju na rasprodaji, kao kratki predah od cjelogodišnjih egzistencijalnih briga i uvertira u još raskošnije novogodišnje slavlje. Jer već se uobičajilo da je vrijeme između Božića i dočeka Nove godine prigoda u kojoj show-business cvate i to što se kod nas intenziviralo posljednjih godina može iznenaditi samo one koji nisu vidjeli kako se Božić već desetljećima dočekuje u »dekadentnim« metropolama »trulog« Zapada. To što središta i trgovi naših gradova, u božićno vrijeme iz godine u godinu počinju sve više ličiti na scenografiju »lasvegaških« mjuzikla, samo je danak koji plaćamo suvremenoj potrošačkoj kulturi Zapada, kojoj tako odano i ne pitajući za cijenu hrlimo u strasni zagrljaj.
   Stoga, gledano sa stajališta kršćanskog karaktera Božića, stoji primjedba kardinala Josipa Bozanića da se Božić pretvara u promičbu svojevrsne »potrošačke građanske religije«. Međutim, Božić je odavno prestao biti samo blagdan kršćana i s vremenom je za velik broj građana, kako ateista i vjerski ravnodušnih tako i onih koji se samo deklariraju kršćanima, postao izrazito sekularizirani praznik, praznik čisto svjetovnih zadovoljstava.
   Kako u današnjem vremenu sveprisutne internetizacije i panoptikuma elektroničkih medija, ljudska intima sve više gubi na vrijednosti a glorificira se i idolizira narcisoidni egzibicionizam, tako je i Božić konzumističkoj većini zanimljiv samo kao scenski spektakl pod šarenim svjetlima, s raskošnom koreografijom i bučnom pozadinom, koji naprosto bombardira sva osjetila iz svih raspoloživih oružja. Zaista, koga takav senzualistički Božić može ostaviti ravnodušnim: ili će vas oduševiti ili će vam se zgaditi na prvi pogled. Poput polubizarnog-polubanalnog live-showa Big Brother.
   A kako stvari s njime stoje ubuduće bismo vlastitu obiteljsku proslavu Božića lako mogli pratiti direktno »online«, u režiji, produkciji i aranžmanu Velikog brata s malih ekrana. I sve to po pretplatnoj cjeni.